ОПИС
ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСВІДУ
з
розв’язання педагогічної проблеми, над якою працює класний керівник
Тема досвіду
|
«Формування
цілісної моральної особистості з розвинутими гуманістичними рисами»
|
Автор
|
Климчук Маріанна Олександрівна
|
Сфера
застосування
|
–
навчально-виховний процес та формування ключових життєвих компетентностей
дитини.
|
Актуальність
|
У
сучасних умовах державотворення в Україні зростає роль гуманістичного
виховання підростаючого покоління. У Законі України "Про освіту"
метою освіти визначено всебічний розвиток людини як особистості та найвищої
цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей,
виховання високих моральних якостей, формування громадян, здатних до
свідомого суспільного вибору, збагачення на цій основі інтелектуального,
творчого, культурного потенціалу народу. Розбудова українського суспільства
детермінує процеси формування в підростаючого покоління таких моральних рис,
як гуманність, чесність, працьовитість, діловитість, старанність,
конкурентність та інші. Однак, через тенденцію до зростання бездуховності,
нівелювання цінностей життя, загострення проблем сімейного виховання,
становленню повноцінної підростаючої особистості не надається належна увага.
Розв’язання цієї проблеми можливе завдяки створенню гнучкої системи виховання
дітей та молоді, яка б ураховувала і потреби часу і, водночас, задовольняла
запити та інтереси підростаючої особистості.
|
Наукові
концепції та теорії
|
В ході
роботи над проблемою вивчено такі нормативно-правові документи :
Концепція
національної системи виховання (1996); Концепція національно-патріотичного
виховання (2009); Основні орієнтири виховання (2011), Проект регіональної
Концепції виховної діяльності навчальних закладів Чернівецької області на
2011-2015 роки; Концепція Загальнодержавної цільової програми патріотичного
виховання громадян на 2013-2017 рр.; Концепція громадянської освіти та
виховання в Україні (2012) та Концепція національно-патріотичного виховання
дітей та молоді (2015).
Також
розглянуто та проаналізовано такі наукові концепції та теорії:
·
В. О. Сухомлинського (гуманістичний
підхід, виховання всебічно розвиненої особистості),
·
А.С.Макаренко («правильне виховання»,
колективне виховання)
·
М.Монтесорі (вільне виховання),
·
Г. Сковороди (філософія серця)
·
І. Д. Беха (особистісно орієнтований
підхід)
·
Й.Песталоцці (гармонійний розвиток)
·
К Ушинський (народність виховання)
Опрацьовано такі підходи до виховання:
·
функціональний
(С.Марьєнко, Н.Щуркова, А.Кочетов)
·
особистісний
(Г.Селевко, Н.Тихомирова)
·
гуманно-особистісний
(Ш.Амонашвілі, Є.Бондаревська, Н.Бордовська)
·
особистісно-орієнтований
(І.Бех, Є.Ільїн, С.Подмазін)
·
діяльнісний
(О.Леонтьєв)
·
диференційований
(В.Фірсов)
·
індивідуально-особистісний
(В.Шадріков, М.Башмаков)
·
ціннісний
(О.Сухомлинська. І.Зязюн)
та обрано пі підходи, які орієнтуються на особистість.
Вважаю, що досвід моєї роботи за інновацінийм потенціалом є
комбінаторним, бо полягає у нових поєднаннях відомих ідей і методик виховної
роботи.
|
Основна ідея
|
Формування цілісної моральної особистості з розвинутими
гуманістичними рисами відбувається на основі впровадження та розвитку
виховної системи класу «Гармонія».
|
Технологія
реалізації ідеї
|
Технологія
виховного процесу передбачає послідовне розгортання педагогічної діяльності
та спілкування, спрямованих на досягнення виховної мети у виховній системі
класу. В роботі ефективно використовуються виховні технології, що ґрунтуються
на співпереживанні,позитивному емоційному оцінюванні, які апелюють до
свідомості та творчого ставлення учнів до моральних та суспільних норм і
цінностей, а саме:
· метод
моделювання виховного середовища;
· метод
проблемно-конструктивного тренінгу;
· метод
суб’єкт-суб’єктного діалогу;
· метод
проектів
В
основу організації виховного процесу класу лягла програма Інституту проблем
виховання АПН «Виховання базових гуманістичних цінностей учнів 1-9 класів».
Зокрема, у 7 класі я використовую розділ програми «Виховання базових
гуманістичних цінностей учнів 7-8 класів» (укладач І.М.Кухар).
|
Форми,
методи, прийоми, засоби
|
Враховуючи
вікові особливості, реалізація виховних завдань відбувається через такі форми
роботи як: година спілкування, класні збори, година класного керівника,
анкета думок, зустріч, відверта розмова, конкурс, гра-експрес, родинне свято,
рольова гра, вікторина, веселі старти та естафети, колективна творча справа
(КТС) (свято-презентація, усний журнал та інше), проект, школа етикету,
операція, виставка-конкурс, ведення літопису класного колективу, колективне
ігрове спілкування, похід, гра-анкета, колаж, ігрова програма, пошукова гра,
акція (милосердя, благодійна, екологічна та інші), екологічна стежка, конкурс-ярмарок, виставка творчих робіт,
трудовий десант, конкурс-інсценізація, конкурсна програма, диспут,
інтелектуальна гра тощо.
Згідно
змістових ліній Основних орієнтирів виховна система класу реалізується за
такими напрямами:
«Я»-«Я» (Ціннісне ставлення до себе)
Гра
«На що потратити життя», Психологічний практикум «Мої чесноти і недоліки»,
Тест «Самоповага», лист-мініатюра «Моє друге «Я», диспут «Чи можна змінити
характер людини», вправи Мій портрет у
променях сонця». «Почуття», «Твоє ім’я», «Я красивий» та ін..
«Я» -«Ми» (Ціннісне ставлення до
людей)
Гра
«Лицарі», вправа-гра «Потиснемо руки», тест «Контакт», бесіда «Формула
спілкування», Гра «Вчися відчувати поруч з собою людину», конкурс
«Комунікабельність і культура», диспут «Справжній колектив. Який він?» проект
«Доброта»
«Я» -«Родина» (Ціннісне ставлення до
сім’ї, родини)
Вправа
«Квітка допомоги мамі», сімейні свята «І буде син, і буде мати, і будуть люди
на землі», свято «вишиванка моєї бабусі», літопис «Родинне дерево»
«Я» -«Батьківщина» (Ціннісне ставлення до
народу і держави)
Бесіда
«Одвічні символи України», участь у «Тижні української мови», свято «На нашій
Вкраїні ми всі – український народ», виставка робіт «Я сам», операція «Чисте
подвір’я- чисте село», конкурс «Сокіл-Джура»
«Я» -«Культура» (Ціннісне ставлення до
культури і мистецтва)
Анкетування
«Світ моїх захоплень», віртуальна екскурсія «Мистецька карта Чернівеччини»,
«Музика, яку ми любимо», «Естетика поведінки та етикет», «Люблю я пісню
українську», проект «З колядою у серці»,
«Я» -«Природа» (Ціннісне ставлення до
природи)
Вправа
«День і ніч», «Застереження нащадкам», операції «Мурашник», Наша річка
–найчистіша», проект «Екологічна абетка», конкурс плакатів «Бережи довкілля»,
конкурс презентацій «Життя лісів».
Наш
клас – дієвий механізм у структурі шкільної дитячої республіки «ТЕМП». Назва
самоврядування класу «Квітка-семицвітка» перейшла з учнями з початкової
школи. Учнівське самоврядування є незамінним помічником у вирішенні проблем
класу. Воно є основною ланкою у становленні учнівського колективу, уособлює демократичну
та самодіяльну атмосферу та забезпечує права всіх учасників учнівського
колективу, допомагаючи реалізувати виховну діяльність у класі. Девізом
учнівського колективу класу є слова: «Бути Людиною з великої літери». Мета
учнівського самоврядування – це залучення школярів до усвідомленої, активної,
ініціативної та систематичної участі у
вирішенні важливих питань класу та школи.
Невід’ємною
частиною виховного процесу, який має на меті сформувати цілісну моральну
особистість є робота з батьками. Систематично проводяться тематичні
батьківські збори, педагогічні читання, батьківські дебати, анкетування.
Батьки є активними учасниками та глядачами сімейних виховних годин ще з
початкових класів «Мій тато може все», «Конкурс краси для мам», «Бабусина вишиванка»
та ін..
|
Результат
застосування
|
Результат
застосування педагогічного досвіду – це участь в класних та загальношкільних
міроприємствах «Козацькі забави», «Калейдоскоп професій», гра «Сокіл-Джура»,
змагання «Юні друзі прикордонників», участь у проектах, організованих
Національною експертною комісією з питань захисту суспільної моралі
«Моральний вчинок», заходах обласного еколого-натуралістичного центру «Похід
«Біощит», операція «Мурашка», конкурсу «В об’єктиві натураліста», учать у
місцевих проектах та акціях милосердя «Від серця до серця», «Потяг
милосердя», «Поділись колядою» , «Найбільша коляда у найменшому місті» та
ін..
|
Критерії ефективності
|
В рамках проведення моніторингу
результативності впровадження педагогічного до свіду опрацьовано критерії ефективності та
підібрано діагностичний інструментарій. Критеріями ефективності було обрано
такі показники:
·
вихованість учнів;
·
сформованість колективу;
·
ціннісні ставлення за напрямками
Основних орієнтирів
·
участь учнів класу або класного
колективу в різних конкурсах, оглядах, олімпіадах;
·
задоволення учнів класу та батьків
процесом життєдіяльності класу;
Опрацювавши
певний діагностичний інструментарій за кожним показником дійшла висновку, що
в учнів поступово формуються та вдосконалюються морально-гуманістичні риси та
ціннісні ставлення до людей, самого себе, природи, мистецтва та Батьківщини.
|
Наукові джерела
|
Використані
джерела
1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване
виховання – нова освітня філософія// Педагогіка толерантності. -2001.-№5
2. Класний керівник. -2008. -№17-18
(29-30).- с.37-45
3. Класному керівнику про виховній
системі класу / О.М. Степанов, Н.А. Алексєєва, Є.В. Алексєєва; Під ред. Е.А.
Степанова. - М.: Педагогічний пошук, 2004. - 160 с.
4. Лісовська Т.І., Чешенко О.І. Модель
виховної системи сільського району. Створення виховного простору.//Виховна
робота в школі. -2010. -№7. – с.13-23
5. Одинченко І. «Крок до розуміння»
Заняття- тренінг для старшокласників / Шкільний світ №5 (325), - 2006 лютий,
с.14-15
6. Основні орієнтири виховання учнів
1-11класів загальноосвітніх навчальних закладів України. Програма. -
Тернопіль: навчальна книга – Богдан,2010.-80с.
7. Степанов П., Степанова И. Диагностика
процесса воспитания в классе /Народное образование, 2007. - № 4. –С.208-216.
8. Сухомлинський В.О. Батьківська
педагогіка.
9. Сухомлинський В. О. Серце віддаю
дітям. // К.: 2004.
10. Чешенко О.І. Класному керівнику 5-го
класу. – Виховна робота в школі. – №1. – 2006.
11. Чешенко О. І. Проектування виховної
діяльності: досвід та тенденції розвитку // Директор школи. – 2010. – №48, –
С. 21-25.
12. Харламов І.Ф. Педагогіка у запитаннях і
відповідях / І.Ф. Харламов. - М.: Гардаріки, 2001. - 256 с
13. Ягупов В.В. Педагогіка: Навч. посібник. –
К.: Либідь, 2002. – 560 с.
|
Висновки
|
Отже,
в класі створений позитивний морально-психологічний клімат, виросла
задоволеність учнями і батьками виховною системою класу, завдяки якій кожна
дитина проявляє себе особистістю, яка є духовно сформованою, моральною з
розвинутими гуманістичними рисами.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар