ПРОГРАМА ВИХОВАННЯ

ПРОГРАМА
«ВИХОВАННЯ БАЗОВИХ ГУМАНІСТИЧНИХ ЦІННОСТЕЙ УЧНІВ 7-8 КЛАСІВ»
(укладач Кухар І.М.)
Усього 35 годин, 1 година на тиждень
Зміст навчального матеріалу
Очікуваний виховний результат
ВСТУП (3 год)

Тема 1. ЕТИКА І МОРАЛЬ. (1 год)

Джерела етичних знань про людину: етичний досвід народів, народні традиції, фольклорний спадок; твори мистецтва; моральний потенціал релігійних вчень (10 заповідей (Мф.22:39), золоте правило моралі, та неоднозначність його трактування, (Мф. 7:12), проповідь Христа на горі, притчі; твори видатних мислителів про етику і Мораль.
Поняття про мораль як спосіб освоєння дійсності, утвердження людського в людині, пізнання себе і самовдосконалення. Коли і чому виникла мораль? Її роль в суспільстві (світоглядна, регулятивна, ціннісно-орієнтаційна, комунікативна). Не людина для моралі, а мораль для людини.
Запитання для обговорення:
1.     Що вивчає етика?
2.     Чи дає етика уявлення про те, яким потрібно бути?
3.     Чи має місце етика у вашому житті?
4.     Яку людину можна назвати вихованою? Якими моральними якостями вона повинна володіти?
5.     І так, навіщо потрібна етика?
Практична робота.
Скласти розповідь з опорними словами: «Золоте правило моралі». моральні принципи, не можна чинити, варто керуватися  у своєму житті, пам’ятати.
Позакласна діяльність.
Підбір і аналіз українських приказок і прислів’їв на теми моралі.
Проведення аукціону народних мудростей.
·             Характеризує «золоте правило моралі».
·             Аналізує роль моралі в житті людини і суспільства.
·             Називає джерела етичних знань про людину.
ТЕМА 2. МОРАЛЬНІ ЦІННОСТІ. ДОБРО І ЗЛО.
(1 год)

Етимологія поняття «цінності». Цінність – це те, що люди цінують, що важливо для них.
Моральність – реальний стан моральних вчинків, стосунків.
Моральні цінності як суспільні уявлення про добро і зло, сенс життя і призначення людини, її ідеали і принципи. Християнське уявлення про пізнання добра і зла.
Добро і зло – загальні поняття про моральне і аморальне. Добро – є гідне життя. Добро і доброта. Їх спільні і відмінні риси. Добро і принциповість. Чи легко бути добрим? Чи має бути добро з кулаками?
Запитання для обговорення.
§  Як ви розумієте народне прислів’я «За добро добром платять»?
§  А якщо не заплатили, тоді як?
§  Як ви розумієте слова «добрий». «добренький»?
§  Любити людство легше, ніж зробити добро сусідові (Г.Сковорода). чи згодні ви з цим афоризмом?
Практична робота.
1.   Тренінг «Добро і Зло»
2.   Вправа
Позакласна діяльність.
Бесіда «Чи потрібна сила для добрих справ?»
Гра «На що потратити життя?» Виведення формули доброти класу. заповнення щоденника «добрих справ»

·             Аналізує терміни «моральність», «цінність».
·             Розпізнає категорії «добро» і «зло».
·             Наволить приклади прояву добра і доброти.
·             Порівнює їх спільні і відмінні риси.
·             Висловлює судження, чи легко бути добрим.
Тема 3. НАПИТИСЬ 3 ОТЧОЇ КРИНИЦІ. (1 год.)

Якого ти роду - племені? Засвоєння досвіду предків - основа морального розвитку нащадків. Ідея цілісності світу в етичному житті українців (календарно-обрядовий комплекс, сімейна обрядовість, національні герої і символи).
Народна моральність: повага до старших, працьовитість, чесність, доброта.
Поняття звичаю, як запозиченої з минулого форми регуляції поведінки. "І чужому навчайтесь, і свого не цурайтесь" (Т.Шевченко).
Практична робота.
Ознайомлення з ціннісними системами українського етносу.
Проведення виставки квітів, оволодіння мистецтвом скласти букети,
вивчення народних знань про користь і красу квітів.
Екскурсія в етнографічний музей.
Позакласна діяльність
Вивчення етичних традицій свого села.
Проведення театралізованого свята легенд (про добро і справедливість).
·             Знає, до якого роду належить.
·             Характеризує ціннісні системи українського народу, чи іншого етносу.
·             Формулює поняття звичаю.
·             Пояснює прояви моральності.
РОЗДІЛ 1. СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО САМОЇ СЕБЕ «Я»- «Я» (12 год.)

Тема 1. ОБРАЗ МОГО «Я». (2 год.)

Людина – «міра всіх речей», найвища цінність. Любов до себе (не в егоїстичному смислі), а як основа почуття власної гідності, розуміння цінності іншого, любові до нього.
Поняття індивідуальності як сукупності особливостей, які відрізняють одну людину від іншої. Що дається людині від природи і що формується в процесі розвитку. Нахили і здібності, талант і здібності, талант і геніальність. «Я» і інше «Я» (alter ego).
Поняття про особистість як людину, що вірна собі, своїй індивідуальності. Особистістю не народжуються, а стають. Становлення особистості.
Практична робота.
Виявлення індивідуальних позитивних і негативних рис.
Психологічний практикум «Мої чесноти і недоліки».
Тест «Самоповага».
Обговорення байки П.Глазового «Еволюція».
Гра «Що таке людина?»
Тест «Чи є Ви капітаном власного життя?»
Позакласна діяльність.
Лист-мініатюра «Моє друге Я».
Ознайомлення з пам’яткою «Як зміцнити самоповагу».
·             формулює поняття «індивідуальність», «особистість».
·                  Характеризує свої індивідуальні особливості
·                  Пояснює, чому любов до себе є умовою любові до іншого.
·                  Висловлює судження, чому людина є найвищою цінністю суспільства
Тема 2. МІЙ ХАРАКТЕР (2 год.)

Темперамент як вроджені форми поведінки людини. Основні типи темпераменту: холерик, флегматик, сангвінік, меланхолік.
Поняття про характер як сукупність стійких індивідуальних, психологічних властивостей людини, що проявляються в її діяльності і поведінці, у ставленні до інших людей, до оточуючої дійсності, самої себе. Риси характеру: моральні, вольові, інтелектуальні. Посієш звичку, пожнеш характер. «Кризи» перехідного віку і їх прояв в рисах характеру.
Етимологія слова «менталітет» - своєрідність національних рис, звичок і стилю мислення. Основні риси українського менталітету: доброта, гостинність, щирість, індивідуалізм, ідеалізм.
Практична робота.
Тест «Визначення типу темпераменту»
Тест «Чи вольова ти людина?»
Анкета для з’ясування власних рис особистості.
Заповнення карти самооцінки рис характеру.
·             Характеризує поняття «характер», «темперамент», «менталітет».
·             Аналізує свої риси характеру, сильні й слабкі сторони.
·             Наводить приклади індивідуалізму й ідеалізму.
Позакласна робота
Складання програми самовиховання.
 Диспут "Чи можна змінити характер людини?" Запитання для обговорення;
Чи знаєте Ви свій характер?
Чи задоволені Ви своїм характером? Чому?
Чи може людина сама виробити свій характер?

Тема 3 МОЇ ЦІННОСТІ. (2 год.)

Істина, Добро і Краса - виші цінності. Чи всі люди сповідують однакові цінності? Цінності реальні (Людина, Сім'я, Батьківщина, Земля, Знання, Здоров'я, Праця, Культура) і примарні.
Що важливіше - вміти чи мати? Особистісні цінності: самоповага, вимогливість до себе, вміння керувати своєю поведінкою, долати лінь, здатність до розвитку позитивних якостей, викорінення негативних рис, почуття власної гідності, віра в себе.
Совість як регулятор поведінки, почуття відповідальності за свої вчинки перед людьми, засіб самоконтролю. Сором і каяття - прояви совісті.
Запитання для обговорення
1.              Чи може стати красивим кожен?
2.               Що таке  внутрішня і зовнішня краса людини? Чи завжди вони співпадають?
3.               Чи всі люди сповідають однакові цінності
Практична робота.
Аналіз індивідуальних життєвих цінностей, виявлення їх значимості для особистості.
Оцінка рівня власної відповідальності.
Аналіз проблемних ситуацій.
Позакласна діяльність.
Диспут «Совість і обов’язок».
-Як ви розумієте поняття «совість» та «обов’язок»
- Наведіть приклади прояву совісті.
- Сором і каяття це прояви совісті
·             Аналізує цінності реальні і примарні.
·             Висловлює судження, що важли­віше - вміти . чи мати?
·              Характеризує особисті цінності. Знає як долати лінь та інші негативні риси.
·             Пояснює, як краще контролювати себе.
·             Наводить приклади прояву со­вісті.
Тема 4. СВІТ МОЇХ ПОЧУТТІВ (2 год.)

Характеристика поняття «емоції» як переживання, що пов’язане з пристрасним ставленням до чогось, чи до когось. Про користь і шкоду емоцій людини. Види емоцій: інтерес, радість, подив, горе, провина. Емоційна врівноваженість – ознака вихованості.
Етимологія поняття «почуття» як вищої форми розвитку емоцій. Види почуттів: позитивні – віра, надія, любов, симпатія, повага, вдячність; негативні – антипатія, презирство, невдячність, ненависть, образа. Справедливі і несправедливі образи. Як ставитись до того, хто образив? Чи вирішує проблему помста?
Настрій – зміна емоційного стану людини. Від чого залежить настрій? Як справитись з поганим настроєм?
Практична робота.
Вправа «Емоції»
Вправа «Мій портрет у променях сонця».
Вправа «Почуття».
Вправа «Передавання розуміння почуттів».
Позакласна діяльність.
Диспут «Емоції і характер. В чому їх взаємозв’язок?»
-охарактеризуйте поняття «емоції» та «характер».
-як по емоціям можна охарактеризувати характер?
-чи можна змінити характер і емоційні реакції?
Розробити памятку «Як подолати негативні емоції».
·             Характеризує поняття «емоції» та «почуття».
·             Розпізнає прояви емоційних станів людини.
·             Оволодіває уміннями проявляти свої почуття і керувати ними.
·             Пояснює, як долати образи.
·             Наводить приклади, як справитися з поганим настроєм
Тема 5. ПОДИВИСЬ НА СЕБЕ УВАЖНО. (2 год.)

Культура зовнішнього вигляду. Значення для людини правильної ходьби і осанки, рухів і жестів. Вироблення правильної ходи: звички стежити за осанкою, не горбитись, не човгати ногами, не розмахувати при ходінні руками, легко ступати. Щоденна зарядка, заняття фізкуль­турою - запорука вироблення красивої постави. Дотримання правил особистої гігієни.
"Секрети одягу": відповідність одягу вікові, сезону, призначенню і індивідуальному образу людини. Догляд за одягом.
Практична робота.
Охарактеризувати свою індивідуальність через призму зовнішнього вигляду.
Вправа „Твоє ім'я"
Вправа "Я красивий".
 Тест „12 чоловічків"
Позакласна діяльність.
Показ мод на тему: „Школа", „Відпочинок", „Диско". Екскурсія по темі: "Український костюм" в музеї декоративно- прикладного мистецтва.
-Які кольори переважають в українському костюмі?
-Які особливості українського костюму (чоловічого та жіночого)?
Дискусія «Мода чи індивідуальність».
-чи впливає імідж на те, як вас сприймають вас інші люди?
-чи потрібно слідувати моді?
-чи доречно висловлювати протест у зовнішному вигляді?
-які на ваш погляд, найважливіші складові іміджу?
·         Пояснює значення для людини правильної ходьби і осанки.
·         Обґрунтовує необхідність щоденної зарядки, дотримання правил особистої гігієни.
·         Вміє доглядати за одягом
Тема 6. ПІЗНАЙ САМОГО СЕБЕ. (2 год.)

Для чого людині пізнавати оточуючий світ і своє «Я». вміння оцінювати свої сили і можливості – перший крок до успіху.
Самооцінка і шляхи її здійснення. Ознаки самооцінки: адекватна і неадекватна, завищена, занижена. Аналіз своєї поведінки з вчинків і позицій іншого.
Моральна оцінка і самооцінка. Їх взаємозв’язок.
Воля як здатність долати труднощі. Воля і обставини. Хочу і можу.
Запитання для обговорення:
Як ви розумієте слова А.С.Макаренка: «Воля – це не просто бажання і його задоволення, а це бажання і зупинка, і відмова».
Прокоментуйте вислів Гегеля: «Воля, яка нічого не вирішує, не є дійсно волею: безхарактерний ніколи не доходить до рішення».
Практична робота.
Стимуляція об’єктивного бачення і оцінки власного «Я».
Вправа «Допишіть речення».
Вправа «Шкала самооцінки» (за Ч.Д.Спільбергом).
Вправа «Виховання долі».
Щоденник самовиховання.
Позакласна діяльність.
Напишіть твір на тему «Яким мене бачать інші?»
Напишіть листа до себе в майбутньому.
·             Розуміє, для чого людині пізнавати світ і своє «Я».
·             Порівнює, що таке моральна оцінка і самооцінка.
·             Характеризує ознаки самооцінки.
·             Оволодіває засобами самопізнання.
·             Наводить приклади сильної і слабкої волі.
РОЗДІЛ ІІ. СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО ІНШИХ ЛЮДЕЙ. «Я» -«МИ» (12 год.)

Тема 1. МОЄ СПІЛКУВАННЯ З ЛЮДЬМИ, (2 год.)

Спілкування як контакт, обмін інформацією, в процесі якого формуються стосунки і люди пізнають один одного.
Мова – основний засіб висловлення думок, спілкування людей. Риси мовленнєвої культури: доброзичлива інтонація (ні краплини байдужого, гострого, злого), вживання ввічливих слів, зрозумілість, чіткість, правильність побудови фраз. Уникнення грубих висловів; презирливого і зверхнього тону; крику4 слів-паразитів «розумієте», «знаєте», «так би мовити», сленгових виразів «прикольно», «залізно», «кльово» та інші.
Розширення словникового запасу - ознака мовленевої культури.
Діалог як уміння говорити, слухати і розуміти співрозмовника. Значення міміки і жестів.
Як правильно слухати - не перебивати, не перечити, в чомусь згоджуватись, не звинувачувати, знайти корисне і сказати приємне.
Як зрозуміти співрозмовника - відчути те, що його хвилює, не нагнітати напругу, не висміювати, спілкуватись на рівних, а не з позиції "зверху", не глузувати над тим, що дороге людині (його захоплення, ідеали, цінності).
Практична робота.
Вправа-гра „Потиснемо руки" (за методикою А.М.Гірника)
Обговорення прислів'їв та приказок.
Гра „Лицарі"
Виявлення рівня власної комунікативності, уміння слухати і розуміти інших.
Обговорення гуморесок П.Глазового .
Гра „Пантоміми"
Конкурс „Комунікабельність і культура".
Тест „Контакт"
Позакласна діяльність.
Бесіда "Формула спілкування
-що таке спілкування?
-як правильно слухати співрозмовника?
-що таке мовленнєва культура?
·             Характеризує поняття «спілкування»
·             Розпізнає риси мовленнєвої культури.
·             Вміє вживати ввічливі слова.
·             Уникає грубих висловів, слів-паразитів.
·             Знає, як правильно слухати співрозмовника.
·             Оволодіває навичками грамотно будувати фрази.
·             Оволодіває уміннями правильно висловлювати прохання, виконувати його чи ввічливо відмовляти.
Тема 2. СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО ЛЮДИНИ. (3 год.)

Ціннісне ставлення до людини, визнання за іншими його унікальності і неповторності, права бути самим собою. Орієнтація на підтримку честі і гідності людини. Гуманність (людяність) як універсальна характеристика, що включає комплекс рис, в яких проявляється бережне ставлення до людини. Пріоритетні риси гуманної особистості:
Ввічливість – вияв прихильності і готовність зробити послугу;
Делікатність – прояв чуйності і бережного ставлення до людини.
Поштивість – дотримання зовнішніх форм поваг і стриманості;
Люб’язність – доброзичливе, підкреслено уважне ставлення;
Коректність – ввічливе, строге, офіційне ставлення до людини;
Чуйність – розуміння стану і настрою інших, співчуття, великодушність до дрібних похибок інших. Черствість і байдужість – протилежні чуйності поняття.
Чесність – неспроможність до брехні, до крадіжок;
Пунктуальність –своєчасне і точне виконання своїх обіцянок, протилежна – необов’язковість.
Відповідальність – обов’язок перед кимось (чимось).
Запитання для обговорення:
1.   Як ви розумієте слова В.О.Сухомлинського, що ставлення до людини – найтонший вимірник честі, совісті, порядності, благородства. На конкретних прикладах розкрийте цю суть.
Практична робота.
Гра «Привітність».
Гра «Побажання» (за методикою А.М.Гірника)
Виявлення рис гуманної особистості.
Гра «Вчися відчувати поруч із собою людину».
Позакласна діяльність.
Напишіть казку «Загублені привітні слова».
Рейди «Незахищена старість».
·             Має уявлення про цінність іншої людини.
·             Характеризує поняття «гуманність».
·             Усвідомлює проблеми у ставленні між людьми.
·             Оволодіває здатністю бачити чесноти інших людей, бути щирим, щедрим на похвалу.
·             Проявляє повагу до думки інших людей.
·             Пояснює, як краще контролювати свою поведінку.
·             Проявляє поштивість, ввічливість, коректність, чесність, чуйність у ставленні до людей.
·             Поважає і розуміє індивідуальні особливості людей.
Тема 3. МОЯ СІМЯ. (1 год.)

Сім'я - стартовий майданчик ї місце становлення особистості.
Сім'я і діти. Права дітей: на життя, громадянство, освіту, відпочинок, гідне ставлення, турботу батьків, захист від фізичного і психічного насильства. Обов'язки дітей в сім'ї. Особливості статусу дітей у сучасній сім'ї. Міра батьківської відповідальності.
Любов і повага до матері і батька, вдячність їм, прагнення зрозуміти і підтримувати сердечні стосунки, проявляти турботу про їх самопочуття, допомагати в домашнім господарстві.
Традиційне ставлення українців до сім'ї. Мати в українському фольклорі.
Практична робота.
Обговорення прислів'їв та приказок.
Вправа «Квітка допомоги мамі»
Напишіть твір про батька
Позакласна діяльність
Сімейні свята: "1 буде син, і буде мати, і будуть люди на землі", "День матері".
·             Пояснює роль сім'ї в житті людини.
·             Характеризує традиційне ставлення українців до сімї.
·             Проявляє повагу до батьків.
·             Турбується про самопочуття батьків, допомагає їм в домашньому господарстві.
Тема 4 "Я" В УЧНІВСЬКОМУ КОЛЕКТИВІ. (1 год.)

Поняття про учнівський колектив як про цінність і простір для самореалізації особистості. Для чого людині колектив:
·         Потреба входити (бути членом0 в певну спільноту, відчувати свій зв'язок з нею (почуття ліктя)
·         Надія на взаєморозуміння, чуйність, взаємодопомогу, спорідненість душ, спільність інтересів, дружбу (друг як інше «Я»);
·         Бажання реалізувати свої природні прагнення спілкуватись, спільно працювати, проявити свою значимість, творчо само реалізувати себе;
·         Мати право на помилку і критику;
·         Можливість здобути досвід колективного життя і діяльності;
·         Прагнення проявити почуття потрібності, обов’язку у ставленні до більшого, ніж сімя, кола людей: відчути радість від допомоги іншим;
·         Проявити свої лідерські кості, власну позицію, почуття власної гідності;
Самобутність і різноманітність індивідуальностей – умова багатства колективу. Єдність з колективом і потреба суверенітету. Небезпека хибного розуміння колективу: товариство і кругова порука.
Практична робота.
Визначення власного статусу в колективі.
Гра «Чи добре ми знаємо один одного?»
Позакласна діяльність.
Диспут «Справжній колектив. Який він?»
-що таке колектив?
-які мають бути відносини у колективі?
-як ви ставитесь до товаришів?
-чи є у вашого колективу спільні справи?-
- що набільше здружує наш клас?
-чи зустрічаєтесь ви після уроків?
- над якими проектами ви працюєте?
-яким ви уявляєте наш клас через 10 років?
·             Характеризує учнівський колектив як цінність особистості.
·             Аналізує роль колективу в житті людини.
·             Адекватно оцінює свій статус в колективі.
·             Здобуває досвід колективного життя.
·             Пояснює, як добитись поваги в колективі.
Тема 5. ПОГОВОРИМО ПРО ДРУЖБУ. (1 год.)

Дружба як прояв духовної спорідненості людей, єдності їх ідеалів. Моральна цінність дружби і товариства як форми людської взаємодії. Ознаки справжньої дружби (відданість один одному, взаємна довіра, вірність слову, обов’язку, турбота про друга, взаєморозуміння). Як знайти справжнього друга? Дружба справжня і удавана.
Практична робота.
Аналіз проявів справжньої дружби.
Обговорення прислів'їв і приказок.
Гра „Дерево дружби"
Психомалюнок "Я серед друзів".
Позакласна діяльність.
Диспути „Чи існує дружба?"
-                  Що таке справжня дружба?
-                  Чи праві ті, хто говорить: "У нас багато друзів"?
-                  Якою має бути справжня дружба між дівчиною і юнаком?
-                  Що руйнує дружбу?
-                  Чи можна зберегти шкільну дружбу на довгі роки?
Які приклади справжньої дружби ви можете пригадати?
·             Характеризує поняття «дружба».
·             Оцінює свою готовність стати другом.
·             Називає основні характеристики дружби справжньої і удаваної.
·             Аналізує ситуації з проявами дружби.
Тема 6 МІЙ ЕТИКЕТ. (4 год.)

Етикет - форма і правила поведінки людини вдома, в колективі, в громадських місцях.
Мистецтво знайомства і вітання "Дозвольте познайомитись".
Домашній етикет. Залежність самопочуття і настрою дорослих і дітей у сім'ї від культури поведінки і взаємин її членів. Повага і розуміння близьких, терпимість до їх недоліків, ввічливий тон спілкування, врахування інтересів інших домочадців. Правила користування аудіо-відео технікою (голосно не включати радіо, телевізор, магнітофон).
Культура гостинності. «Гості в моєму домі»6 сервіровка столу до сніданку, обіду, вечері. Посуд і його призначення. Що і як їдять? Як потрібно їсти? Етикет домашніх свят.
Підготовка до зустрічі гостей, організація зустрічі, прийом подарунків.
Програма для гостей (ігри, танці, розмови). «Не помічати необачностей гостей». Непроханий гість. Гості застали тебе за обідом. Я іду в гості. Мій подарунок. Теми для розмов. Поведінка за столом.
Твій будинок- твоя фортеця. Інтер’єр і порядок у твоїй кімнаті.
Гостинність як національна риса українців.
Запитання для обговорення:
Якщо тобі довелось випадково затриматись у школі, на прогулянці, чи зовсім не прийти додому, чи повідомляєш ти про це рідних (запискою, по телефону, через друзів)?
Відклади на хвилинку книгу і поглянь на квартиру не своїми, а маминими очима. Чи є в кімнаті речі, які лежать не на місці?.
Чи бувають випадки, коли батьки зайняті якоюсь роботою, наприклад, ремонтом квартири, а тебе відправляють на вулицю чи в кіно – «щоб не заважав»?
Чи можеш ти відразу, нікуди не глянувши, назвати дату народження батьків, бабусі чи дідуся, братів і сестер?
Чи соромишся ти вдома, в гостях, в музеї, подати мамі пальто, виказати інші знаки уваги?
Практична робота.
Асоціативні вправи.
Розв’язання моральних проблем. Засвоєння правил поведінки в громадських місцях, вдома, в гостях.
Опрацювання змісту прислів’їв.
Ігрові ситуації: «Дівчинка приходить в гості до подруги», «Хлопчик знайомить батьків зі своїм другом», «Сестра знайомить брата зі своєю подругою і навпаки», «Прошу до столу», «Проводи гостей».
Гра «Гостина».
Позакласна діяльність.
Складіть програму розваг для гостей (ігри, танці, розмови).
Відвідування театру, музею чи кіно.
Святкування дня народження однокласників.
·           Характеризує етикетні правила: вітання, прощання, вибачення, поздоровлення, прохання, запро­шення, схвалення.
·           Використовує етикетні вирази запрошення, вдячності, вибачення.
·           Вміє вести себе в гостях.
·           Вміє запросити гостей, подарувати подарунок, вести себе за столом.
РОЗДІЛ ІІІ. СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО ПРИРОДИ, «Я» - « ПРИРОДА».  (1 год.)

Тема 1 "Я В СВІТІ ПРИРОДИ". (1год.)

Людина як невід'ємна частина природи. Залежність її організму від середовища.
Вплив людини на природу.
Співіснування людини і природи Погляди наших предків на систему «природа» як на матір-берегиню, на сонце, землю, воду як на святиню
Повага законів живої природи, уміння співвідносити свої потреби, поведінку і діяльність у відповідності з ними.
Практична робота.
Вправа «День і ніч».
Вікторина.
Відгадування загадок.
Вправа «Застереження нащадкам».
Позакласна діяльність.
Проведення операцій "Мурашник", "Шпачки прилетіли", "Посаджу я жолудьок", "Наші джерела".
Конкурс на кращий плакат «Бережи довкілля», «Ми – земляни».
·         Характеризує елементарні екологічні поняття: природа, національне багатство, екологія.
·         Розуміє суть природних взаємозв'язків.
·         Вміє доглядати за природними об'єктами (домашніми квітами, тваринами
РОЗДІЛ IV. СТАВЛЕННЯ ЛЮДИНИ ДО СУСПІЛЬСТВА. «Я»- «БАТЬКІВЩИНА» ( 2 год.)

Тема 1. ТЕПЛО МОЇХ ДОЛОНЬ, І РОЗУМУ, І СЕРЦЯ Я УКРАЇНІ МИЛІЙ ВІДДАЮ. (2 год).

Поняття про батьківщину як духовно-моральну цінність, територію, яка має певні границі і географічні особливості, народ, що її населяє, побут, культуру, мову, звичаї, традиції, обряди, символіку.
Патріотизм як любов до свого народу, нації, Батьківщини. Пам'ять суспільства про подвиги героїв. Безіменні герої – дань поваги їм.
Український народ – громадяни України всіх національностей, єдине джерело влади.
Хто такий громадянин? Громадянин – особа, за якою визнано громадянство держави і яка користується усіма правами, гарантованими Конституцією та законами держави.
Значення поняття «право» (ніхто не має вас обмежити у праві на щось).
Громадянські права і свободи.
Свідомий громадянин – патріот, хто він? Які риси притаманні йому?
Запитання для обговорення:
Як ви розумієте слова В.Сухомлинського «Порушувати закон – все одно, що рубати гілку, на якій сидимо?»
Практична робота.
Вивчення кордонів України, її сусідів і символів держави.
Робота з картою України: визначити кордони України, назвати сусідів нашої держави.
Конкурс на кращого українознавця.
Бесіда «Одвічні символи України».
Вправа «Закінчіть речення».
Позакласна діяльність.
Участь у проведення «Тижня української мови», свята «На нашій Вкраїні ми всі – український народ»
·             Характеризує поняття «Батьківщина», «патріотизм», «громадянин», «український народ».
·             Усвідомлює громадянські права і свободи.
·             Аналізує риси свідомого громадянина-патріота.
Тема 2. ПРАЦЯ В ЖИТТІ ЛЮДИНИ, (1 год.)

Праця як основа людського існування, джерело суспільного багатства. Спосіб самоствердження і саморозвитку людини. Праця – шлях до успіху. Необхідність праці, співвідношення «хочу – можу – треба». Ставлення до праці і результатів праці. Залежність результатів праці від бережливого використання часу, подолання лінощів.
Основний вид праці учнів - навчання. Поєднання навчання з доброчинною діяльністю.
Самообслуговування. Бережливе ставлення до шкільного майна. Домашня праця.
Практична робота.
Вправа «Продовжіть тему українських прислів'їв». Виставка учнівських робіт „Я сам".
Позакласна діяльність.
 Операція "Трудовий десант".
Догляд за кімнатними рослинами, тваринами. Допомога батькам у господарстві.
Екскурсія "Хто прикрашає наше село"?
·               Усвідомлює роль праці в житті людини.
·               Наводить приклади бережливого ставлення до шкільного майна.
·               Характеризує навчання як основний вид праці підлітка. Пояснює, яка праця добросовісна, а яка -ні.
·               Аналізує витрати сім'ї на день, тиждень.
·               Допомагає батькам в домашньому господарстві. 
Бере участь у самообслуговуванні.



Немає коментарів:

Дописати коментар